Integritetspolicy
Vår organisation registrerar inte personuppgifter annat än i Sällskapets medlemsregister, som sköts av kassören. Vi lämnar inte ut uppgifter under några som helst omständigheter. Vi använder själva inte cookies, eller registrerar besökare till dessa sidor på något annat sätt! Länkar som leder utanför vår webbplats kan emellertid skicka cookies. Läs mer om det här!

Bildpolicy
På denna webbplats publiceras bilder på personer som kan igenkännas. Vårt intresse i detta är att i enlighet med våra stadgar attrahera andra människor till stöd för vår verksamhet med studier av ångbåtar, skärgården, dess verksamheter, befolkning och unika miljöer för berikande upplevelser. Den som önskar att en bild tas bort kan anmäla detta till info@steamboat.se.

Regler och anvisningar för våra färder

För passagerarbefordran med Ångaren Bohuslän gäller följande villkor

§1. Substitut. Rederiet har rätt att utan föregående varsel sätta in annat fartyg.

§2. Ansvar. Rederiet ansvarar för personskada och skada på eller förlust av resgods om denna förlust eller skada har vållats genom fel eller försumlighet av rederiet eller av någon som rederiet svarar för.

För resgods över 150 kg ansvarar rederiet såsom för transporterat gods i allmänhet enligt sjölagen kapitel 13. Rederiet förbehåller sig rätten att debitera extra för sådant gods.

§3. Ansvarsfrihet. Rederiet ansvarar inte för:

    Personskador som inträffar innan passagerare går ombord eller efter det att denne gått iland.

    Skada på eller förlust av handresegods innan det förts ombord eller efter det att det förts iland.

    Skada på eller förlust av djur som transporteras som handresegods.

    Skada på eller förlust av pengar, värdepapper, konstföremål eller andra dyrbarheter såvida inte rederiet uttryckligen åtagit sig att förvara dem i låst förvaringsutrymme.

    Skada eller kostnad orsakad av dröjsmål som inträffat före påbörjad resa.

    Förlust, minskning eller skada orsakad av händelse utanför rederiets kontroll.

§4 Ansvarsbegränsning. Rederiets ansvar är under alla förhållanden begränsat i enlighet med sjölagens bestämmelser (15 kapitlet 21§) Vidare står passagerare själv risken intill det belopp som anges i 15 kapitlet 22§ samma lag.

§5 Samtliga förbehåll och begränsningar som rederiet äger åberopa enligt lag och enligt dessa villkor gäller även till förmån för farygets befäl, besättning, agenter och andra som rederiet svarar för.

§6. Rederiet förbehåller sig rätten att transportera gods och resgods på däck.

§7. Passagerare som vill föra ombord resgods som kan medföra fara eller väsentlig olägenhet för person eller egendom är skyldig att upplysa rederiet om godsets egenskaper. Resgods av denna art som förts ombord utan rederiets känndom har rederiet rätt att föra iland, oskadliggöra eller förstöra utan skyldighet att ersätta skadan.

§8. Reklamation. Underrättelse om skada eller förlust ska tillställas rederiet omedelbart, dock senast 14 dagar efter resans avslutande.

§9. Forum. Tvister med anledning av detta befordringsavtal skall avgöras vid den tingsrätt som är sjörättsdomstol för rederiet som svarande enligt sjölagen 21 kap. 4 §.

§10. Preskription. Krav med anledning av befordran skall anhängiggöras vid ovan nämnd domstol senast två år efter resans slut eller när resan skulle avslutats.

§11. Sjölagens regler för personbefordran tillämpas på befordran av passagerare och resgods om inte annat stadgas ovan.

Allmänt om våra färder

Välkommen ombord att njuta av en härlig ångbåtstur! Vår strävan är att erbjuda resenärerna en trivsam båttur i ett kultur- och teknikhistoriskt värdefullt fartyg till rimligt pris. Besättningen arbetar ideellt och alla intäkter går till fartygets restaurering och underhåll.

I anslutning till varje resas presentation framgår var biljetterna kan köpas. För alla våra turer gäller att barn under 4 år reser fritt i vuxens sällskap. Biljetter för barn 4 – 14 år kostar 50 kr.

Cyklar medtages i mån av plats, avgift enkel resa 50 kronor. Hundar får inte vistas i serveringslokaler. Gods som kan handlastas medtages mot fraktavgift.

Fartygen är inte handikappanpassade, men rullstol kan medföras.

För att undvika obehag vid sjögång kan turerna avkortas eller förändras vad gäller färdväg och uppehåll. Vi reserverar oss för naturhinder och andra orsaker utanför Sällskapet Ångbåtens kontroll.

Ombord på fartygen råder totalt rökförbud.

Förköp av biljetter görs med fördel på Ticketmaster, www.ticketmaster.se

Resterande biljetter säljs vid landgången strax innan avgång.

Vanliga frågor från våra resenärer

+ -
Varför kan jag inte beställa paketresor till en viss onsdagstur?
Vi har enbart ”båt-biljetter” i dessa coronatider och bara ett begränsat antal – allt för att kunna säkerställa allas vår säkerhet med tanke på distansering.
+ -
Var lägger ni till på Öckerö?
Vi lägger till i Öckerö Hamn, vid den så kallade Fiskepiren - den långa bryggan i mitten av hamnen.
+ -
Kan vi ta med vår hund?
Det går bra, men hunden får endast vistas på vårt promenaddäck eller på fördäck, alltså ”utomhus”, ej inne i våra salonger. Bra att veta – vår ångvissla är ganska ljudlig — kan vara ett otäckt ljud för en hund, speciellt om den är ljudkänslig.
+ -
Har ni servering ombord?
Vi har servering ombord. Vi har även fullständiga rättigheter. Café med smörgåsar finns alltid. Utbudet pga Covid-19 kan vara något begränsat och varierar även mellan olika turer. På dagsturerna serverar vi varm mat.
+ -
Får man ta med egen matsäck?
Nej, Vi är att betrakta som en restaurang, där köper man sin mat och dryck. Egen matsäck får därför ej tas med och förtäras ombord, vare sig mat eller dryck. All förtäring skall ske vid bord i våra serveringsutrymmen enligt gällande rekommendationer för Covid-19.
+ -
Kan man boka bord på båten
Nej, vi har inte detta system.
+ -
Får man låna flytväst ombord?
Flytvästarna ombord är en del av säkerhetsutrustningen och får inte användas annat än vid en eventuell nödsituation. Detta för att man ska vara säker på att de finns på plats och är funktionsdugliga när/om de behövs.
+ -
Hur blir jag medlem?
Vi välkomnar alla nya medlemmar. Läs på sidorna Sällskapet Ångbåten och Ångbåten Ekonomisk förening under menyn Om oss!
+ -
Jag har en matallergi – kan man få något annat?
Vi brukar kunna hantera de flesta allergier, med lite förvarning. Är man osäker, så går det att kontakta vår kökschef på e-post byssan@steamboat.se
+ -
Kan jag betala med kort/swish ombord?
Ombord kan du betala med kontanter, kort eller med swish.
+ -
Vi har köpt biljetter men kan inte åka – hur gör vi med biljetterna?
Är biljetterna inköpta via Ticketmaster, så hänvisar vi till dem.
+ -
Kan man ta med rullstol / permobil / liten ”skoter” / rullator?
Vi har ytterst begränsade möjligheter för detta. Landgångarna / ramperna som används för att komma ombord är relativt smala och branta. Dessutom är det trösklar ombord. Med rullstol kan man sitta på fördäck, promenaddäck och i mån av plats i Matsalongen. Dock når man toaletterna endast via trappor.
+ -
Jag har fått ett presentkort – hur bokar jag resa?
Presentkort kan användas vid betalning av biljetter vid landgång och vid köp i cafeteria och salonger. Det går dock inte att använda vid betalning till Ticketmaster. Vid sådana fall kontakta oss via info@steamboat.se , eller telefon 031-701 77 54. Presentkorten kommer även att gälla 2021 och 2022.
+ -
Hur är det med GDPR?
Vi registrerar inte något alls om vår besökare och utnyttjar inte cookies. Läs mer i rutan högst upp!